Zbliżający się start nowego sezonu Fortuna 1 Ligi jest dobrą okazją do przedstawienia rozwoju organizacyjnego klubu Odry Opole. Numery lig podaję wg poziomu rozgrywkowego, a nie oficjalnej nazwy ligi.
Odra Opole jako stowarzyszenie kultury fizycznej została zawiązana na sezon 2009/10 pod nazwą Oderka i wystartowała w rozgrywkach 5 ligi opolskiej (liga okręgowa). Budżet na tamten sezon można oszacować na podstawie budżetów innych klubów z lig okręgowych w Polsce na ok. 300 tys. zł.
Oderka w tym sezonie zajęła 1 miejsce i awansowała do 4 ligi.
Sezon 2010/11 Odra zakończyła na 5 miejscu nie awansując na wyższy poziom rozgrywkowy. Budżet szacunkowy na podstawie doniesień medialnych z podobnych klubów mógł wynosić 500 tys. zł. Frekwencja na podstawie danych z 90minut.pl wyniosła średnio 957 widzów na mecz. Na średnią duży wpływ miał mecz z ROWem Rybnik, który obejrzało 3500 osób.
Sezon 2011/12 Odra ponownie zakończyła bez awansu, na 6 miejscu. Wzrost wielkości budżetu możemy oszacować do 800 tys. zł. Średnia frekwencja na podstawie 90minut.pl to 530 widzów na mecz.
Jak doniosła NTO budżet na kolejny sezon 2012/13 wyniósł 1 mln zł i Odra zakończyła ten sezon na 1 miejscu z awansem do 3 ligi. Średnia frekwencja za 90minut.pl to 889 widzów na mecz.
W sezonie 2013/14 tym razem za Gazetą w Opolu klub dysponował budżetem 1,8 mln zł i zajął w 3 lidze 12 miejsce oznaczające spadek do 4 ligi. Frekwencja wyniosła 1305 osób średnio na mecz.
Jak w prasie deklarowali włodarze miasta budżet Odry po relegacji miał pozostać na niezmniejszonym poziomie, więc zakłożyć można ponownie 1,8 mln zł. Odra zakończyła ten sezon 2014/15 na 2 miejscu nie awansując ponownie do 3 ligi. Średnia frekwencja na mecz wyniosła 771 widzów, z tym że na meczu z Polonią Bytom jednorazowo było 3000.
W kolejnym sezonie 2015/16 ponownie z niezmniejszonym budżetem czyli 1,8 mln zł Odra zajęła 1 miejsce w 4 lidze i awansowała do 3ciej. Średnia frekwencja wyniosła 698 osób na mecz.
Sezon 2016/17 w 3 lidze Odra zakończyła na 2 miejscu awansując do 2 ligi. Na łamach NTO władze klubu określiły budżet na 3,5 mln zł na rok 2017. W tym miejscu szacunki budżetowe rozchodzą się z sezonami rozgrywkowymi obejmując końcową rundę jednego sezonu i początkową kolejnego. Średnia frekwencja na podstawie 90minut.pl wyniosła 1311 widzów na mecz.
Odra Opole w pierwszym sezonie w 2 lidze czyli 2017/18 zajęła 11 miejsce. Zgodnie z dokumentami finansowymi przesłanymi do firmy doradczej Deloitte przychody klubu w roku 2017 wyniosły 4,9 mln zł co uplasowało Odrę na 10 miejscu pod względem wielkości budżetu wśród klubów występujących w 2 lidze w sezonie 2017/18. Frekwencja wyniosła średnio 1764 osób na mecz, z 3700 widzów na meczu z Zagłębiem Sosnowiec.
Sezon 2018/19 klub zakończył na 12 miejscu, a przychody w roku 2018 wyniosły 6,87 mln zł plasując Odrę na 3 miejscu pod względem budżetu wśród klubów występujących w tym sezonie w 2 lidze jak podaje raport Deloitte. Średnia frekwencja to 1522 osoby za 90minut.pl
W kolejnym sezonie 2019/2020 Odra zajęła 13 miejsce z przychodami w roku 2019 na poziomie 7,09 mln zł co było 4 budżetem wśród klubów drugoligowych za raportem Deloitte. Średnia frekwencja wyniosła 1151 osób na mecz licząc tylko mecze rozgrywane z publicznością. Od stycznia 2020 r. klub funkcjonuje jako spółka akcyjna po przekazaniu sekcji sportowych przez stowarzyszenie.
Sezon 2020/21 Odra Opole zakończyła na 8 miejscu w 2 lidze. Budżet z roku 2020 poznamy we wrześniu po publikacji raportu firmy Deloitte. Frekwencja w sezonie wyniosła 1128 widzów średnio na mecz, w meczach odbytych z udziałem publiczności.
Przed nami sezon 2021/22.
Komentarze
Prześlij komentarz